Blog
Občanská výchova ve škole: jak děti učíme respektu, empatii a kritickému myšlení
17. 9. 2025 | Renata Černá
V rozhovoru s Karlem Minaříkem (ředitelem Základní školy Partyzánská v České Lípě) a Petrou Slámovou (učitelkou českého jazyka a občanské výchovy) se dozvíte, jak se děti v hodinách "občanky" učí respektu, empatii a kritickému myšlení. Vysvětlují, jak reagovat na aktuální témata, jak děti zapojit do rozhodování a jak rodiče mohou podporovat rozvoj občanské odpovědnosti i v domácím prostředí.
Spolupráce učitelů přináší do škol novou inspiraci
30. 5. 2024 |
Síla pozitivní energie, kterou dokáže vyprodukovat skupina učitelů a učitelek, je neuvěřitelná, říká Monika Šimonová, zástupkyně hlavního manažera projektu IPs Podpora kurikulární práce škol (zkráceně IPs Kurikulum). Spolupráce mezi učiteli v metodických kabinetech může podle ní do škol přinést jiný pohled na výuku a novou inspiraci. Spolupráce mezi učiteli obecně může pozitivně ovlivnit také klima ve škole a vztahy mezi učiteli, mezi učiteli a žáky i mezi rodiči a učiteli.
Žákovský parlament dává dětem zkušenost, že jejich hlas má význam
20. 5. 2024 | Michaela Čejková
Žákovský parlament ve škole není jen formální aktivitou, ale skutečným nástrojem pro rozvoj dětí. Představuje možnost, jak děti mohou zažít demokracii v praxi, učit se komunikovat a spolupracovat s ostatními. Když mají děti dobré průvodce a důvěru dospělých, je to nástroj, který může perfektně rozvíjet občanskou kompetenci.
O. Horák: Nechme děti rozhodovat. Ale ne jen na oko
20. 5. 2024 | Michaela Čejková
Jakou roli dnes hraje škola? Není to jen budova plná dětí a učitelů, ale komunita, která zahrnuje i rodiče a další členy okolí. Jak by měli učitelé učit děti být součástí této komunity a najít si v ní svou roli, sbírat zkušenosti, které pak mohou využít v jiných komunitách - v práci, ale také v celé společnosti? Přečtěte si rozhovor s Ondřejem Horákem a dozvíte se, proč je důležité rozvíjet občanskou kompetenci u dětí.