Měníme osnovy

Blog

Občanská výchova ve škole: jak děti učíme respektu, empatii a kritickému myšlení

17. 9. 2025 | Renata Černá

V rozhovoru s Mgr. Karlem Minaříkem (ředitelem Základní školy Partyzánská v České Lípě) a Mgr. Petrou Slámovou (učitelkou českého jazyka a občanské výchovy) se dozvíte, jak se děti v hodinách "občanky" učí respektu, empatii a kritickému myšlení. Vysvětlují, jak reagovat na aktuální témata, jak děti zapojit do rozhodování a jak rodiče mohou podporovat rozvoj občanské odpovědnosti i v domácím prostředí.

Podnikavost: Klíčová dovednost pro budoucnost dětí.

31. 7. 2025 |

Podnikavost je dovednost, kterou si stále více rodičů spojuje s významnou kompetencí pro 21. století. Přesto její skutečný význam zůstává pro většinu veřejnosti nejasný. Vyplývá to z aktuálního průzkumu, který pro Asociaci podnikavé Česko realizovala agentura NMS Market Research. I když výsledky ukazují pozitivní posun oproti minulým rokům, stále existují hlubší výzvy, které je potřeba řešit.

Z lavic do přírody

4. 6. 2025 | Markéta Beková

Kateřina Čiháková je garantkou přírodopisu v Národním pedagogickém institutu. V rozhovoru popisuje, proč je důležité učit venku, jaké výzvy čekají na učitele v rámci nového RVP a jak zapojit žáky do řešení reálných problémů.

MÝTY A HEJTY OKOLO ZMĚN RVP - 1. díl

23. 5. 2025 | Bohuslav Bohuněk

Nové rámcové vzdělávací programy nejsou hrozbou, ale příležitostí. Pro školy, děti i celou společnost. . Na našem blogu si krok za krokem rozebereme nejčastější obavy, hejty a mýty, které se změn rámcových vzdělávacích programů (RVP) týkají. Autory blogu jsou odborníci z týmu Národního pedagogického institutu (NPI).

Digitální wellbeing - co si pod tímto výrazem představit a proč je pro nás všechny důležitý?

12. 5. 2025 | Lucie Šnajdrová

Technologie samy o sobě nejsou dobré nebo špatné, záleží na tom, jak a k čemu je využíváme. Většina toho, co se děje online, je jen zrcadlem toho, co se děje offline. V kyberprevenci je klíčová vzájemná důvěra dětí a rodičů, ale i učitel může sehrát významnou roli. Pouhými zákazy děti spíše vystavujeme větší zranitelnosti. Rozhovor s  Adélou Lábusovou, metodičkou NPI a odbornicí na kyberprevenci, digitální wellbeing a kyberbezpečnost.