Měníme osnovy

Blog

Kačabová: Podnikavých cest je přesně tolik, kolik kolem sebe člověk vidí příležitostí. K tomu bychom měli vést děti v rámci základního vzdělávání

17. 10. 2024 | Vendula Procházková

Podnikavost patří mezi jednu z osmi klíčových kompetencí podle Evropského referenčního rámce, která by se měla propisovat i do našeho vzdělávacího systému. Zároveň je podnikavost i součástí nových rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. Proč je důležité do výuky zařadit právě podnikavost? A jakými způsoby je možné ji u dětí rozvíjet? Odpovědi na tyto otázky vám zodpovíme v následujícím rozhovoru s Annou Kačabovou, ředitelkou Asociace podnikavé Česko.

Inspirace z Nizozemí: Samostatné děti i školní pes

20. 9. 2024 | Lucie Römer

Navštívit školu BBS Haren Donk en Reit School na jihu Nizozemska je zážitek už jen díky budově, kde sídlí. V minimalisticky pojaté stavbě převládá sklo, přiznaný beton a cihly. V multifunkčním domě jsou kromě základní školy i jesle, kanceláře vedení města, sociální pracovníci či nízkoprahový klub. Právě propojování různých komunit má škola společné i s dalšími „základkami“, které na jaře v Nizozemsku navštívila početná skupina českých odborníků na vzdělávání s Nadačním fondem Eduzměna. Cílem bylo mimo jiné zjistit, jak evropský šampion ve wellbeingu žáků i učitelů o tuto oblast pečuje.

Učitele vyčerpává komunikace s rodiči studentů

16. 9. 2024 | Vendula Procházková

Kdy jste naposledy pochválili učitele svých dětí? Z nedávného výzkumu vědců Národního institutu SYRI vyplývá, že učitelé dnes čelí stále většímu tlaku ze strany rodičů. Komunikace s rodiči se pro mnohé učitele stala náročnější než samotná výuka, což vede k vyčerpání a ztrátě motivace.

Ryška: Děti musí mít více příležitostí mluvit a prezentovat

27. 6. 2024 | Michaela Čejková

Proč a jak zařadit do výuky rozvoj komunikačních kompetencí? Jaké překážky mohou učitelé a studenti v tomto procesu překonávat? Odpovědi na tyto otázky přináší rozhovor s didaktikem Davidem Ryškou.

Barvínková: S dětmi si tykáme a komunikujeme jako s partnery

23. 6. 2024 | Vendula Procházková

Semafor konfliktů, slovíčko STOP a školní sněm. To je jen zlomek komunikačních aktivit, které paní učitelka Barvínková ze ZŠ a MŠ Dolní Třešňovec s dětmi aplikuje. Komunikační kompetence podle ní stojí na žákovském hlasu a učí děti, jak řešit konflikty hravou formou pomocí nenásilné komunikace.